אדוני, מבקר המדינה • גואל ועקנין

    גואל ועקנין No Comments on אדוני, מבקר המדינה • גואל ועקנין
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    1כלי התקשורת והמערכת הפוליטית טחנו את דו"ח המבקר עד דק הרבה לפני שבכלל הוא הועבר לעיונם – כאשר הנחת היסוד היתה שבכל מקרה ראש הממשלה יצא מהדו"ח הזה כשהוא חבוט פוליטית.

    אז לאחר עיון בסעיפי הדו"ח ניתן לומר שנתניהו יכול לטוס לנאום שלו בקונגרס בראש שקט כי הדו"ח הזה הוא אפילו לא מכה קלה בכנף.

    המבקר יוסף שפירא אכן מצביע על כשלים לא מעטים, החל מהחלטות ממשלה שקודמו חלקית או שלא בוצעו ועד לעובדה שבעיית הדיור היא בכלל בעייתן של כמה גופי ממשלה שלא עובדים בסנכרון מלא ומשכך צריך להגיד תודה שהתוצאה הסופית לא הרבה יותר קשה.

    לאחרונה פורסם שרק אחוזים בודדים מהבטחות הפוליטיקאים לפני הבחירות מגיעות לשלחן הממשלה ורק מיעוטן מגיע לכדי ביצוע ולכן אפשר לומר שבעיית הדיור נמצאת בחברה טובה של עוד המון הבטחות שאמורות היו להיות מקודמות ע"י הפוליטיקאים השונים כדי לסייע ולו במעט לחייהם הקשים ממילא של אזרחי ישראל.

    מי שנפל חזק עם העליהום התקשורתי על ראש הממשלה הם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג. השניים כבר הכינו ארטילריה כבדה מאוד כנגד נתניהו בגלל מחדליו בתחום הדיור ואף הגדיל לעשות יאיר לפיד שבניגוד להרצוג שהבין שהדו"ח הוא לא כזה חמור ולכן שלח את סתיו שפיר ואיציק שמולי לערוך מסיבת עיתונאים, לפיד בהודעה שלו לתקשורת כתגובה על דו"ח המבקר מסביר עד כמה הוא ניסה לפתור את המצוקה וכמה הוא ורק הוא בלם את עליית מחירי הדיור בישראל תוך שימוש בלא מעט אומץ ופעלולים מול טייקונים ופונקציונרים המקורבים לשלטון שנהנו מהמצב הקיים ורצו לשמר אותו כי זה מה שהפך אותם מעשירים לעשירים מאוד.

    לשמוע הצהרות בומבסטיות או הצהרות דרמטיות במהלך מערכת בחירות זה דבר שכבר התרגלו אליו אזרחי ישראל אבל לשמוע את האמירות של לפיד שזה אותו לפיד שהיה שר האוצר בשנה ושמונה חודשים הללו ואף שימש כיו"ר קבינט הדיור עם סמכויות נרחבות ויכולת לקדם כל מה שרק רצה כשהוא מאשים את כולם ורק לא את עצמו – את זה ממש לא מכירים כאן ולא רגילים לזה.

    כל כלכלן מתחיל יודע שאחד הגורמים הגדולים לעליית המחירים האחרונה היה הנסיון להעביר את חוק מע"מ אפס בקדנציה האחרונה, חוק שרוב מנין ובנין של כלכלנים בכירים יצא נגדו בסתר ובגלוי.

    חוק מע"מ אפס נטע תקווה ענקית בלב רבים שהנה עוד מעט מחירי הדירות ירדו בשבעה עשר אחוזים, דבר שיחסוך להם עשרות אלפי שקלים בדרך לדירה הראשונה ורק משום כך הם נמנעו מלרכוש דירות והנה כעת כשכבר נגוזה התקווה והם אצים רצים לרכוש דירה, הקבלנים מזהים את הביקוש ומעלים את המחיר הגבוה ממילא, אבל כל זה לא מפריע ללפיד להביט בעיניהם של אזרחי ישראל ולהסביר כמה הוא דאג להם – ושנתניהו הוא האיש הרע בכל הסיפור הזה. כנראה שאנחנו באמת בעקבתא דמשיחא שעליה נאמר חוצפה יסגא.

    בבחירות הללו כמו בכל מערכת בחירות ישנם שני סוגי מפלגות, אלו שכבר נמצאות בנוף הפוליטי ואלו שמנסות להיות חלק ממנו. במערכת הבחירות הנוכחית ישנן שתי מפלגות הטוענות לכתר, 'כולנו' בראשות משה כחלון ומפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי. לשתי המפלגות הללו יש בסיס קיומי מסויים אך בעוד שאצל כחלון ובהתייחס לעובדה שבסקרים הוא נמצא הרבה מעל אחוז החסימה והוא כבר מגרד את אחד עשר המנדטים, מצבו של אלי ישי שונה לחלוטין.

    אחד הדברים המעניינים במערכת בחירות זו הדינמיקה הנוצרת מסקרי דעת הקהל המתפרסמים מידי שבוע.

    ישנם כמה מכוני מחקר העובדים עבור מספר כלי תקשורת שמזמינים סקרים כדי לדעת מה מצב המפלגות בכל סוף שבוע וכך זה יימשך עד סמוך ונראה ליום הבחירות שאז תהיה מגבלה חוקית לפרסם שקרים מחשש להטיה בדעת הקהל.

    מצבו של אלי ישי שהיה בסוף שבוע שעבר טוב ואולי אף מעבר ובסקרים מסויימים מפלגתו אף קיבלה מספר מנדטים זהה למספר המנדטים אותו קיבלה מפלגת ש"ס הוותיקה שזה לכשלעצמו אמור לייצר מומנטום חיובי עבור מפלגת 'יחד', השבוע המגמה הזו נחלשה וברוב הסקרים עמדה מפלגתו של ישי על ארבעה מנדטים בלבד.

    נתון מעניין אותו היה ניתן לראות בסקר אותו ערך הפרופ' קמיל פוקס היה מידת הביטחון שהפגינו הנסקרים באשר להצבעה עבור מפלגתם כאשר מפלגת 'יחד' נמצאת בתחתית הרשימה מה שאומר שמומנטום חיובי וסחף ציבורי הם שני אלמנטים קריטיים עבור מפלגתו של ישי כי ללא שני הדברים הללו הוא עוד עלול להגיע לישורת האחרונה עם נשירה של מצביעים שאמנם מזדהים איתו ועם מסר האחדות אותו מנסים לשדר כלפי חוץ אבל הם לא יהיו מוכנים לקחת את הסיכון שקולם ילך לאיבוד. קשים חייו של מתמודד.

    003סוף שבוע שעבר, יום חמישי בלילה, ירושלים היתה קפואה ומושלגת ומזג אויר סוער תפס את כל אזורי הארץ, אבל באולם הכנסים שבבית הארחה ניר עציון היה חם, חם מאוד אפילו. למעלה ממאה וחמישים רבני ערים, מועצות אזוריות ומושבים התכנסו להם בכנס השנתי של ארגון הרבנים בראשותו של הרב יוסף שלוש, רב המועצה האזורית דרום השרון.

    כל הדוברים ללא יוצא מן הכלל, החל ממנחה מושב הדיונים הראשון הרב שלמה בן עזרא דרך הרבנים הראשיים לישראל הנוכחי הרה"ג דוד לאו והקודם לו הרה"ג יונה מצגר כולם ללא יוצא מן הכלל דיברו על הצורך בנתינת כלים לרב בישראל לעשות את עבודתו ומנגד הם גם קבלו על כך שבשנים האחרונות ובפרט בתקופת כהונת הממשלה היוצאת נוצרה פגיעה קשה במעמדה של הרבנות ובמעמדם של הרבנים.

    כאב לב חד היה לראות ולשמוע את הרב בן עזרא כשהוא מציג לראווה תלוש שכר של רב מושב שזה עתה נבחר כאשר סך שכרו עומד על ארבעת אלפים שקלים בלבד כאשר הוא אמור לגור במקום הכהונה והשכירות שעליו לשלם ברוב המקרים גבוהה יותר משכרו הזעום והמשפיל. מסתבר שרק בישראל זוכה רב ליחס מבזה ומשפיל כאשר הכל קורה בחסות מפלגת 'הבית היהודי' שהיא מפלגה דתית המחזיקה בשנתיים הללו בראשות משרד הדתות.

    גולת הכותרת של המושב הראשון היה פאנל רציני בהשתתפות חברי הכנסת משה גפני מיהדות התורה ויצחק וקנין מש"ס אליהם הצטרף נציג ש"ס בהסתדרות רפי מלאכי, פאנל שעסק במצבם של הרבנים ובהצעות לפתרון הבעיות הקשות שהועלו במהלך כנס הפתיחה. חבר הכנסת וקנין תיאר את מצבם של העגום של רבני המושבים ששכרם נמוך באופן משמעותי משכרם של עובדי כפיים ובמקרים רבים הם נזקקים לארגוני צדקה כדי להתחיל את החודש וכדי לא לסבול חרפת רעב, ממש כך.

    אין ספק כי את ההצגה גנב חבר הכנסת משה גפני שבדרכו האופיינית הסביר מה עשה בעבר לטובת רבני ישראל בימים בהם הוא עמד בראשות ועדת הכספים ומה הם הגורמים למצב הנוכחי הקשה בו בזמן שבראשות משרד הדתות עומד איש הבית היהודי שמשום מה החליט שלא להגיע לדיון וזה כנראה לא היה בגלל מזג האוויר.

    את גפני במיטבו ראיתי לא מעט פעמים מעל דוכן הכנסת ובנאומיו מלאי הציניות בועדות הכנסת השונות אבל כשגפני נזעק כאשר נזרקה כלפיו ההנחה שאותו ואת חברי יהדות התורה לא באמת מעניין מצב הרבנים ומצב שירותי הדת כי ממילא אנשיהם לא זוכים שם לתפקידים – זה הזכיר לו את אותו הלילה בו עבר בכנסת חוק הגיוס כאשר הוא עושה קריעה – ומיד לאחר מכן מביט לעברו של נתניהו ואומר לו "את זה אנחנו לא נשכח לך".

    טויטרהערה לסיום: כנס הבחירות של ש"ס שהתקיים השבוע בבית בוכריס בנתיבות משול בעיניי למצעד צבאי אותו יערוך צבא אוקראינה ברחבת הקרמלין ברוסיה.



    0 תגובות